jueves, 7 de marzo de 2013

El Riurau, el paisatge i la cultura / Miguel del Rey


Riurau de Giner a Xaló. Foto de M del Rey sobre  2012.

El riurau tenia tanta presència en el paisatge físic com en el cultural, va prende cos a l'imaginari col · lectiu d'un poble que va assimilar la paraula donant nom a un lloc de la casa, aquest lloc incert que serveix per a tantes i tantes coses que en molts casos i durant una llarga etapa de la nostra històrica era difícil pensar en una casa camperola sense riurau en aquells paisatges de la Marina.El tipus bàsic d'aquestes construccions és rotund i es construeix seguint una cànons que es van establir de manera clara en un primer moment; cànon que utilitzava unes línies de càrrega paral · leles entre si format una o dues navades, es resolia amb pòrtics d'arcades o adintellats i es cobria a una o dues aigües, segons el cas. Amb una casuística molt particular en funció que fos un cos exempt, d'una sola nau, o bé de dos navades. Doncs en el primer cas es tancava posteriorment amb mur ventilat per retalls verticals que permetessin el pas de l'aire, però no l'entrada de la pluja. Mentre que en disposar de dues naus, ambdues baixaven prou el ràfec per protegir la preuada mercaderia, la qual quedava fora de perill de les inclemències del temps baix la porxada. Preciament la porxada, els porxos, els llotjes, estan en l'origen de la tipologia arquitectònica d'aquests riuraus que prenen de la tradició de la cultura constructiva popular les formes bàsiques des de les quals començaran el seu camí en l'arquitectura rural valenciana.

Miguel del Rey- Tret del article “L'arquitectura del riurau i les seues particulars relacions amb la casa rural”, publicat en la revista Riuraus Vius 1. Jesùs Pobre 2012 


El riurau tenía tanta presencia en el paisaje físico como en el cultural, toma cuerpo en el imaginario colectivo de un pueblo que asimiló la palabra dando nombre a un lugar de la casa, este lugar incierto que sirve para tantas y tantas cosas que en muchos casos y durante una larga etapa de nuestra histórica era difícil pensar en una casa campesina sin riurau en aquellos paisajes de la Marina.
El tipo básico de estas construcciones es rotundo y se construye siguiendo una
cánones que se establecieron de forma clara en un primer momento, canon que utilizaba unas líneas de carga paralelas entre sí formado una o dos crujías, se resolvía con pórticos de arcadas o adintelados y se cubría a una o dos aguas, según el caso. Con una casuística muy particular en función de que fuera un cuerpo exento, de una sola nave, o bien de dos naves o crujías. Pues en el primer caso se cerraba posteriormente con muro ventilado por recortes verticales que permitieran el paso del aire, pero no la entrada de la lluvia. Mientras que al disponer de dos naves, ambas bajaban lo suficiente el alero para proteger la preciada mercancía, la cual quedaba a salvo de las inclemencias del tiempo bajo el soportal. Precisamente la porxada, los porches, los lonja, están en el origen de la tipología arquitectónica de estos riuraus que toman de la tradición de la cultura constructiva popular las formas básicas desde las que comenzarán su camino en la arquitectura rural valenciana .