miércoles, 13 de febrero de 2013

Riurau a Pego / Jose Cambrils


Josep Cambrils ens mostra i parla de aquesta antiga masia que inclou un riurau adosat a un gran casalot situat a la partida dels Sequies dins d'una gran finca en la Vall de Pego, pertany als hereus de la Comtessa de Rótova. El riurau d´arcs carpanells amb una relació additiva lateral amb la casa es un més del elements de esta interesant granja agraria que inclou una casa de dues navades de murs parales a façana, composta esta per un sistema centrat i simètric, amb coberta a dos aigües de curta volada, més un pati que es comunicava amb les quadres per a les cavalleries i la 'pallissa” o tanyada. Antigament va estar habitada per 'maseros', hui esta amenaçada i camí de ruïna llevat que els actuals propietaris emprengueren prompte la labor de restauració.

Segons M. del Rey, aquest riurau es posterior a la construcció de la casa, la estatigrafía muraria que es veu ho deixa prou clar. També els acabats dels murs. La façana elegantísma de color -un almagra fins on no esta violentada la fábrica-, fins els afexitons de mortes diversos, amb la vulgaritat última del mortér de ciment, per la sustitució o reparació de la fábrica o la coberta, com es pot entendre per les marques a la façana principal i al mur lateral de la segona navada. Inclús, amb la possibilitat de equivocarme, podría dir que la composició barroca de la façana, amb el eix tan marcat, es molt distinta del mixtiforme arc carpanell, eclèctic per naturalea, més propi de meitat del segle XIX.
--------------------

Juan Cambrils nos muestra y habla de esta antigua masía que incluye un riurau adosado a un gran caserón situado en la partida de los acequia dentro de una gran finca en el Valle de Pego, pertenece a los herederos de la Condesa de Rótova. El riurau de arcos rebajados con una relación aditiva lateral con la casa es un más de los elementos de esta interesante granja agraria que incluye una casa de dos Navad de muros Paral en fachada, compuesta ésta por un sistema centrado y simétrico, con cubierta a dos aguas de corto vuelo, más un patio que se comunicaba con las cuadras para las caballerías y la 'paliza' o tanyada. Antiguamente estuvo habitada por 'maseros', hoy esta amenazada y camino de ruina a menos que los actuales propietarios emprendieron pronto la labor de restauración.

Según M. del Rey este riurau se posterior a la construcción de la casa, la Estratigrafía muraria que se ve lo deja bastante claro. También los acabados de los muros. La fachada elegantísma de color-un almagra hasta donde no está violentada la fábrica-, hasta los afexitons de muertas diversos, con la vulgaridad última del mortero de cemento, por la sustitución o reparación de la fábrica o la cubierta, como se puede entender por las marcas en la fachada principal y el muro lateral de la segunda Navad. Incluso, con la posibilidad de equivocarme, podría decir que la composición barroca de la fachada, con el eje tan marcado, es muy distinta del mixtiforme arco carpanel, ecléctico por naturaleza, más propio de mitad del siglo XIX.