El puente sobre el Algar
Publicado en el libro “Paseando por las alteas”, M del
Rey. Valencia 2016, pag 142
Obras de ampliación del puente en los años 60 del s XX
Foto publicada por l'Associació de Veïns de L'Olla - Cap Negret.
(cast) Es una estructura másica de 20 arcos levantados sobre
basas originalmente de sillería, con una longitud de 258 m., más dos largos
embarques a ambos lados. Construido en 1880, resolvió
definitivamente el paso del río Algar, que hasta entonces se hacía vadeando, cuando
era posible, el río por el Camino Real. En ocasiones por pontones y cuando el
agua era abundante, sorteando el río y embarcando personas y carruajes en
barcazas por la desembocadura. El puente está definido por arcos rebajados de
unos 9 metros de luz que descansan sobre basas aplantilladas; arcos y basas
construidos con piedra caliza, donde las dovelas de los arcos formeros y las
piezas que forman el tajamar son de dura piedra caliza de color más claro,
posiblemente de Campello, mientras que el resto es posiblemente piedra de las
canteras locales. Para dar más anchura a la calzada, las basas fueron ampliadas
quizás de manera despreocupada, conservando a ambos lados las formas
aplantilladas de origen, aunque perdiendo parte de la impostación de atraque
del arco. El puente ha perdido su bien trabajado pretil y los ajustados
burladeros que disponía en su forma original.
Primer tercio S. XX- Foto colección Pedro Juan Orozco
El Pont del Riu ha sido un lugar de
encuentros, de paseos, de límites. Fue durante muchos años el extremo hasta
donde podían llegar las parejas en determinada época; ha sido siempre un lugar
con cierto misterio, que bajo sus bóvedas y en las aguas del río alberga una
vida vegetal y animal que nunca fue en exceso valorada. Quizás ha sido la vara
de medir la anchura de un río, que sin los puentes o viaductos, no hubiera
tenido el empaque que da la dimensión y que niegan las aguas, generalmente
escasas bajo sus arcos.
El pont sobre l’Algar
(Val) És una estructura màssica de 20 arcs alçats sobre
bases originalment de carreus, amb una longitud de 258 m, més dos llargs
embarcaments a ambdós costats. Construït en 1880, va resoldre definitivament el
pas del riu que fins aleshores es feia travessant, quan era possible, el riu
pel camí Real. De vegades, per pontons i quan l’aigua era abundant,
evitant el riu i embarcant persones i carruatges en barcasses per la
desembocadura. Definit per arcs rebaixats d’uns 9 metres de llum que descansen
sobre bases aplantillades; arcs i bases construïdes amb pedra calcària, on les
dovelles dels arcs formers i les peces que formen el tallamar són de dura pedra
calcària de color més clar, possiblement de Campello, mentre que la resta és
possiblement pedra de les pedreres locals. Per a donar més amplària a la
calçada, les vases foren ampliades potser de manera despreocupada, conservant a
ambdós llocs les formes aplantillades d’origen, encara que perdent part de la
impostació d’atracada de l’arc. El pont ha perdut la seua ben treballada
muradella i les ajustades barreres que disposava en el seu disseny original.
El pont en l'actualitat
El pont del riu ha sigut un lloc de retrobades, de
passejos, de límits. Va ser durant molts anys l’extrem fins on podien arribar
les parelles en determinada època; ha sigut sempre un lloc amb cert misteri,
que baix les seues voltes i en les aigües del riu alberga una vida vegetal i
animal que mai va ser en excés valorada. Tal volta ha sigut la vara de mesurar
l’amplària d’un riu que, sense els ponts o viaductes, no haguera tingut la
importància que li dóna la dimensió i que neguen les aigües, generalment
escasses baix els seus arcs.
No hay comentarios:
Publicar un comentario